שנת החיים הראשונה

כולנו יוצאים מנקודת הנחה, שהתפתחותו של התינוק הינה טבעית ובסופו של דבר הוא יבצע את השלבים ההתפתחותיים הדרושים
8888ga

כולנו יוצאים מנקודת הנחה, שהתפתחותו של התינוק הינה טבעית ובסופו של דבר הוא יבצע את השלבים ההתפתחותיים הדרושים, אשר יאפשרו לו לצעוד את צעדיו הראשונים, ורק גורם הזמן יכול להשתנות מתינוק אחד למשנהו. נקודת הנחה זו אינה נכונה!

תינוקות רבים מדלגים על שלבים התפתחותיים שונים, כגון: שלב ההתהפכות, הזחילה, הישיבה וכדומה. תינוקות אלו מגיעים לשלב העמידה וההליכה ללא התנסות בשלבים המוקדמים יותר, ועקב כך "איכות" ההליכה לוקה בחסר. ככל שהתינוק ישהה יותר זמן איכות במגוון שלבי ההתפתחות השונים, כך תגדל ותתעצם יכולת הלמידה שלו והוא יפתח את עצמו ויאפשר לגופו "ללמוד כיצד ללמוד". הרצף ההתפתחותי לשנים הבאות ימשיך בצורה תקינה.

בכל אחד משלבי ההתפתחות התינוק רוכש מיומנויות רבות אשר מאפשרות לו להגיע להתפתחות מיטבית. להלן מספר דוגמאות:

1. שכלול מערכת רפלקסים.

2. פיתוח מערכת שיווי המשקל והאיזון.

3. יצירת חוזק שרירי מתאים.

4. תנועתיות מוטורית.

5. שיפור היכולת לשכב על הבטן ולהרים ראש.

6. התמצאות במרחב.

7. עצמאות הגעה ממקום למקום.

8. הנאה מהגוף ומתחושותיו.

התינוק אינו נולד עם ידע, אלא עם היכולת ללמוד. האינטראקציה עם הסביבה היא זו המאפשרת לו את ההזדמנות ללמוד. צורת למידה זו ייחודית לבני המין האנושי, שכן לבעלי חיים יש את הידע הזה מוטבע במערכת העצבים. ככל שאנו, ההורים, נדע לספק לתינוקות שלנו "סביבה התפתחותית" מיטבית, מסקרנת ומאתגרת, כך יוכל התינוק לפתח טוב יותר את יכולותיו ויכולות הלמידה שלו.

פעולות רבות המבוצעות על ידי ההורים הינן משמעותיות לגבי התפתחותו העתידית של התינוק ומהוות חלק מהמושג "סביבה התפתחותית". לדוגמא:

להשכיב על הבטן בכדי שירים את ראשו.

לשאת אותו כך, שיחוש בטוח ונינוח.

לשאת אותו כך שיפתח את מערכת הרפלקסים של שיווי משקל.

לגעת בו בעוצמות שונות.

יצירת גירויים מתאימים בכדי לעקוב ולהושיט את ידו.

דרכים להרגיעו ולהתמודדות עם בעיית אי שקט ועצבנות.

מועד השבתו והולכתו המיועד לכך.

שנת החיים הראשונה מהווה הזדמנות חד פעמית ללמידה, והיא זו שסוללת את הדרך להגיע מוכנים לשנה השנייה, ומאוחר יותר לגן הילדים ולביה"ס. המיומנויות להן זקוק הילד בכדי לתפקד נכון ויעיל בגן הילדים הינן:

שיווי משקל – לריצה ולקפיצה.

כוח שרירי – למשוך ולטפס.

יציבה נכונה – בכדי לעמוד וללכת ובישיבה.

יכולת לפתור בעיות.

הסתגלות.

התמצאות במרחב.

קשב וריכוז.

מגע.

מיומנויות תקשורת.

מיומנויות חברתיות.

 

אני ממליצה להתייחס אל שנת החיים הראשונה של התינוק, כבעלת חשיבות מכרעת לחייו, ולדעתי משמעותית לא פחות משנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה.

שיטת הפעילות בחוגי השחייה "שחייה ותנועה גלית" של גלית תמר במכון וינגייט ובגבעת חיים איחוד מציעה דרך התבוננות שונה על התפתחות התינוק ועל הקשר בין ההתפתחות בינקות לבעיות או קשיים בילדות ובבגרות. לאור ניסיוני אני מאמינה כי ההתפתחות המוטורית והחושית בינקות היא התשתית למימוש הפוטנציאל המלא של התינוק לכשיעשה לילד או לאדם בוגר.

בבריכה – אנו מהווים חלק מהסביבה ההתפתחותית שלה התינוק זקוק. אנו חושפים אותו לגירויים מוטוריים, תחושתיים, רגשיים, עובדים על מיומנויות תקשורת, קשר עין, מגע, הסתגלות וכוח שיווי משקל.

מטרת החוג היא הנאה גדולה אך המטרות הנוספות חשובות מאוד להתפתחותם של הפעוטות.

גלית תמר מנהלת ומנחת חוגי השחייה לפעוטות במכון וינגייט וסטודנטית במרכז "צעד ראשון" לליווי התפתחותי לתינוקות.

מאמר זה נכתב ע"י שי זילברבוש מנהל מרכז הכשרה למדריכים "צעד ראשון".

מוזמנים לשתף

!-- Global site tag (gtag.js) - AdWords: 972786264 --> דברו איתנו ב WhatsApp
צרו קשר
close slider

לתאום שיעור התנסות, מלאו את הפרטים:

התכתבו איתנו בוואטסאפ

גלילה לראש העמוד
Skip to content